Draquar 2012.06.07. 16:03

GYIK

Hova mész te?

Indonéziába, a Darmasiswa ösztöndíj keretében.

Milyen ösztöndíj?

Darmasiswa. Az indonéz állam írja ki, évente változó (ált. növekvő) keretszámmal. Ez afféle országimázs-javító náluk: meghívnak egy csomó fiatalt, aki majd jó hírünket viszi. Indonéz nyelvet és kultúrát lehet tanulni nagy állami egyetemeken - meg tradicionális táncot, bábjátékot, batikolást, gamelán zenét, egyéb kézművességet. Az indonéz állam havi juttatást ad az ösztöndíjasoknak, ami a lakhatást és az élelmezést fedezi, plusz némi zsebpénzt hagy. Utazgatásra önmagában nem elég. További információkat ide kattintva találhatsz.

De mik a feltételek?

Legyen érettségid, legyél 35 év alatti és tudj valami olyat írni a pályázatba, ami miatt hasznosnak tűnik a finanszírozásod. Főként kulturális tapasztalatcsere a cél, de nyilván a gazdasági és tudományos együttműködéstől sem zárkóznak el. Bár odakinn munkát nem vállalhatsz majd az ösztöndíj keretében, élelmes és kereskedővénával megáldott emberek biztos kitalálnak valamit.

És te mit fogsz tanulni?

Én indonéz nyelvet és kultúrát fogok tanulni egy Semarang nevű kikötőváros egyetemén. Egyre többen azt mondják, hogy kell egy "egzotikus" nyelv is az angol és a német mellé. Én próbálkoztam az olasz, az orosz és a kínai nyelv elsajátításával, de valahogy egyik sem fogott meg vagy érdekelt eléggé ahhoz, hogy rendesen megtanuljam. A francia és a spanyol/portugál nyelvvel ugyanez a helyzet. Szerintem ha egy nyelvet megtanulsz, óhatatlanul egy kultúrát és egy stílust is megismersz (és elsajátíthatsz). Nekem a fenti nyelvek és a mögöttük lévő világ nem igazán tetszett, ezért abbahagytam a tanulásukat.

Az indonézt mikor először hallottam, felcsigázta az érdeklődésem. Vettem egy nyelvkönyvet és elkezdtem tanulgatni - ezt elég jó jelnek gondolom, hosszabb távon is érdekelhet a dolog, ha már a szabadidőmből áldozok rá.

Mennyi időre mész?

1 év.

Nem sok az egy kicsit? Mit szólnak a szüleid vagy a barátnőd?

Nem kevés, az tény. A szeretteimnek pedig volt idejük hozzászokni a gondolathoz, mert közel 3 évig terveztem az utat. Azért eddig, mert le akartam tudni az egyetemi tanulmányaimat tandíj nélkül. Egyébként nyilván nem lesz nekik könnyű.

De mire lesz neked jó ez az "úri huncutság"?

Délkelet-Ázsia egyre jobban fejlődik, így érdemes arrafelé is tekintgetni. Általánosan elfogadott nézet szerint a következő 20 évben Európa veszíteni fog nemzetközi súlyából, míg ez a térség erősödni fog. Én pedig reményeim szerint bírok majd egy több, mint 200 millió ember által beszélt nyelvvel, amit a térségben használnak.

Ezen túlmenően kapok némi ízelítőt a világ legnépesebb iszlám hitű országának hétköznapjaiból és az ázsiai mindennapokból. Szerintem ez hasznos lehet a későbbiek során, mert talán pontosabban fogom érteni, mit miért csinálnak az esetleges jövőbeli partnereim és/vagy munkatársaim.

Egy barátom pedig úgy fogalmazott, hogy "könnyebb felvenni a versenyt az indonéz magyar kisebbséggel, mint mondjuk az ukrajnai vagy a szlovákiaival." Azért ebben is van valami.

És hogy mész ki?

Főleg repülővel, Budapest - Doha - Jakarta vonalon. Kb. 18 órás repülés lesz, ami eddig a legintenzívebb utam. Egyszer volt 32 órás utam is, összesen 11 órányi várakozással különböző reptereken. Azt is bírtam, ezt is fogom.

Na jó, de mivel fogsz ott közlekedni? Hajóval?

Van busz, vonat, repülő, motor, autó és hajó is, ami elvisz a kívánt célig. Ez főleg csak pénz és elhatározás kérdése. Meg a baloldali közlekedésé.

Hol fogsz lakni?

Az majd kiderül. Az egyetemen van elvileg kollégium, a városban pedig vendégszállások, ahol a messziről jövő diákok ellakhatnak. Ha többen összeállnak, lehet házat/lakást is bérelni. Az indók szerint helyben mindent el lehet intézni nagyon rövid idő alatt, így nem aggódok különösebben. A Forint odakint még mindig keményvaluta és az állami doktrina szerint az élelem és a lakhatás itthonról nézve elég olcsó odakint.

Ez mit jelent?

Hogy durván 300 Ft egy adag kaja a helyi "kínaiban" és 15.000 Ft a havi lakbér, amiben benne van a rezsi és legtöbbször valamiféle netezési lehetőség is. (2.000.000 indonéz rúpia a havi ösztöndíj, 5-600.000 Rp-től felfelé van helyi szinten normális szállás, egy adag helyi étel pedig 10.000 Rp körül van.)

Mit is mondtál, hol leszel?

Egy Semarang nevű kikötővárosban, az Diponegoro Universityn. Nem egy Oxford, de a helyiek egész jó helyen jegyzik és az első helyre, ahová jelentkeztem, nem kellettem. Azért ezeket jelöltem meg, mert kellően messze akartam lenni Jakartától (ami egy megapolisz és emiatt kevéssé tükrözi az indonéz átlagot), de elég jó jogi karral rendelkező egyetemen, lehetőleg Jáván. Azért így, mert ha már ott vagyok kutatgatnék kicsit.

De milyen nyelven?

Angolul, aztán ha már elég jól bírom a nyelvet, biztos indonézül is olvasgatnék.

Közelebb nem volt semmi? Mi van az Erasmusszal?

Biztos volt, de nem nagyon érdekelt. Európa magyar zsebből drága, még erasmusos ösztöndíjjal is. Én nem vagyok egy bulihuligán típus és még fiatalnak érzem magam ahhoz, hogy Európában utazgassak. Az építészet nem érdekel és idősebb koromban már nem biztos, hogy bevállalok egy ilyen ázsiai kalandot.

De odakint trópusi betegségek vannak, meg paraziták, meg vademberek.

Betegségek ellen ott a védőoltás, a moszkítóháló és a szúnyogriasztó. Egy másfél milliós nagyvárosba megyek és nem a dzsungelben, fára épített deszkakunyhóba fogok lakni. (Legalábbis hosszútávon biztosan nem.) Csapvizet nem készülök inni, az esős évszakban kiáradt folyókban nem gondoltam fürdőzni és ha beütne valami, azért van az egészségbiztosítás, hogy lehessen kórházba menni. Abból ugyanis van odakint is normális. Meg különben is; erős, tökös legény vagyok, nem lesz bajom.

Hát, te tudod. És fogsz majd utazgatni? Merrefelé?

Naná, nem terveztem, hogy a könyvtárban penészedek egy évig. Vannak terveim, többek között ezért is jelentkeztem jávai egyetemekre. Meglátjuk, mire lesz időm és pénzem - de ha már ott vagyok, körbenézek. Ha majd olvasgatsz, látni fogod, mi valósult meg.

Ezek szoktak a leggyakoribb kérdések lenni, amikor valaki hall erről a dologról. Már jó sokszor elmeséltem, remélem, egy darabig nem kell majd újra. Ha vannak még kérdéseid, nézz körül itt.

Ha pedig még mindig kérdésed van, kérdezz nyugodtan! (Ha olyat kérdezel, amit már leírtam vagy megtalálható a linken, akkor nem fogok válaszolni. "Csináld meg a házi feladatod" Te is.)

A bejegyzés trackback címe:

https://darmatey.blog.hu/api/trackback/id/tr115343035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása